Spoedposten kunnen de drukte niet meer aan

 In Nieuws

In meerdere kranten staan al de berichten over Huisartsenposten/Spoedposten die de drukte nauwelijks aankunnen. Ook bij de Spoedpost Blaricum is een ongekende drukte. Bijna dagelijks moeten extra huisartsen en/of assistentes bijspringen.

Daarom opnieuw het dringende verzoek om alleen naar de Spoedpost te bellen voor dringende problemen die niet tot de volgende dag of na het weekeinde kunnen wachten.

Huisartsenposten vragen mensen om alleen te bellen in geval van spoed. Het is volgens koepelorganisatie voor eerstelijnszorg InEen en de huisartsenposten „ongekend druk” bij posten in het hele land. Op een aantal locaties liep de wachttijd afgelopen weekend op tot een uur. Dat willen de zorgverleners komend weekend graag voorkomen.

Huisartsenposten zijn er voor zorg buiten de openingstijden van huisartsenpraktijken. Wie bijvoorbeeld op zaterdag dringend huisartsenzorg nodig heeft, kan naar zo’n post bellen. Als de zorg kan wachten tot na het weekend, is het niet de bedoeling de huisartsenpost te bellen.

Op dit moment bellen opvallend veel mensen voor zaken die geen spoed hebben”, aldus InEen. Als de wachttijden oplopen, gaan mensen zelfs het spoednummer van de huisartsenpost bellen. „Daardoor bestaat het risico dat mensen die direct zorg nodig hebben ons niet kunnen bereiken. Dat kan tot onveilige situaties leiden en dat willen we uiteraard voorkomen”, zegt Corine van Geffen, bestuurslid van InEen en bestuurder van Huisartsenposten Amsterdam.

Verandering moeilijk te duiden
Tijdens de coronapandemie leken mensen juist heel zelfredzaam, aldus InEen. Er werd toen voornamelijk voor spoed contact opgenomen met de huisartsenpost. Waarom dat nu ineens is veranderd, valt moeilijk te zeggen. „Het lijkt een combinatie van minder coronamaatregelen, meer naar buiten en weer sporten. En daarnaast krijgen we ook vragen over coronavaccinaties, waarvoor we alleen maar kunnen doorverwijzen naar de GGD”, aldus Van Geffen.

Er ontstaat volgens de organisatie irritatie bij bellers, vooral als ze worden verwezen naar hun eigen huisarts wanneer hun klachten niet als urgent worden gezien. Huisartsenposten en InEen vragen „met klem” om de mensen achter de telefoon en op de post met respect te behandelen.

Wie gezondheidsklachten heeft, kan eerst op de websites thuisarts.nl of moetiknaardedokter.nl kijken, aldus InEen. Daarop staat betrouwbare informatie over veel klachten en aandoeningen en advies. Ook kunnen mensen op de website van hun huisartsenpost terecht.

Ik ben op zoek naar

Skip to content